zondag 30 oktober 2011

Boezemvriendinnendag en Ontboezemingen.

Gister was een dag die in het teken van borstkanker stond.
Genieten, verwend worden, overpeinzingen, stralen en een lach en een traan.
Het was een dag waar ik erg van heb genoten.
Om 11.15 fietst ik samen met Ans naar Victoria plaza, wij gaan samen naar de boezemvriendinnendag.
Deze dag wordt georganiseerd door Paula Bosch, voor vrouwen die borstkanker hebben, of hebben gehad.
In de sportschool worden we hartelijke verwelkomd door Paula en heel veel vrijwilligers en maken we kennis met de andere dames.
Een aantal dames ken ik van het sporten en ook een oud collega kom ik tegen.
Ook bij de vrijwilligers zijn er een aantal mensen die ik ken, Loes een collega van mij,Paula een ouder van school en Minka de vrouw van een collega van Rob, wat is de wereld toch klein.
Na de begroeting gaan we ons omkleden voor de sportles, die is nog best pittig, ondanks dat ik iedere week sport.
Vooral het stukje balans is erg lastig, maar dat vinden heel veel andere dames ook.
Paula had vooraf ook gezegd, doe alles naar eigen vermogen en luister naar je lichaam.

Na het sporten, frissen wij ons lekker op onder de douche.
Dit is best wel even wennen, de eerste keer onder de douche met andere dames.
Maar alles went en iedereen zit in het zelfde schuitje.
Als iedereen weer lekker fris en fruitig is, mogen we naar boven voor de high tea.

Het ziet er allemaal heerlijk en mooi uit,leuke theepotten op de tafels en gezellige bloemetjes.
Lekkere sandwiches met zalm en carpaccio, hapjes met spinazie en feta en mooie cupcakes.
Wat een verwennerij!!
We beginnen met een glas prosecco en toosten op Paula en al haar vrijwilligers en op het leven.

Josje, een lotgenoot vertelt een mooi verhaal over hoe zij alles beleeft heeft.
Zij heeft ook een boek geschreven: Het heet De Eentietige Bandiet.
Een eenarmige bandiet is een gokautomaat. Ik ben dat ook, met eenmaal de diagnose kanker op zak. Ik heb twee armen. En sinds een klein jaar nog maar één tiet.
Zij vertelt alles zo herkenbaar, we zijn er stil van.

Na de high tea worden we mooi opgemaakt door de visagistes en onze haren worden gedaan door de kapsters.
Met mijn haar kunnen ze niets denk ik, maar ze gaan er toch mee aan de gang.
En wat voelt dat weer heerlijk, lekker dat gefrunnik op je hoofd.
De kleding halen we bij Denise van Manjefiek mode en dan zijn wij omgetoverd in mannequins.
Wat ziet iedereen er prachtig uit en wat stralen we allemaal.
Maar nu de modeshow nog lopen, iedereen wordt een beetje zenuwachtig.
Nadat Paula nog even uitgelegd heeft wat de bedoeling is, zijn we er allemaal klaar voor.
De zaal zit vol en de show kan beginnen.
Rob en Hendrik de man van Ans komen naar ons kijken.
Als ik aan de beurt ben, valt het eigenlijk best wel mee, volgens mij loop ik heerlijk te stralen en geniet van mijn moment.
Met z'n allen gaan we nog op de foto en dan komt er een eind aan deze leuke verwendag.
We krijgen nog een aantal tasjes mee, met bonbons,een sjaal, waardebonnen en monstertjes enz.
Paula, alle vrijwilligers en sponsors bedankt voor deze heerlijke dag, ik heb er ontzettend van genoten

's Avonds ga ik samen met Rob naar theater de Beun in Heiloo, daar speelt het humoristisch drama Ontboezemingen.
Dit is een verhaal van 5 verschillende vrouwen.
Ze kennen elkaar niet,ze hebben elkaar zelfs nog nooit ontmoet.
Maar één ding hebben ze met elkaar gemeen: ze hebben alle 5 borstkanker.

Het was een schitterend stuk, met heel veel herkenbare dingen zoals de appeltaart.
En ook confronterend:zoals het gedeelte over de chemo, zonder woorden zo veelzeggend.
Ook vol humor: ik heb hier zo geen tijd voor.
Ontroerend: de muziek en tranen bij het laatste lied Mis me niet.
Ik hoop dat dit stuk de Avro toneel publieksprijs heeft gewonnen waar ze voor genomineerd zijn.
Ze verdienen het, het was in één woord ontroerend.

5 opmerkingen:

  1. Het was een fijne emotionele dag.
    Ook voor mij zaten er veel herkenbare dingen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je ook nog een foto van je modeshow lijkt me ook leuk om te zien xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zal zeker een BIJZONDERE dag geweest zijn gister. Ook mij lijkt een foto van de modeshow erg leuk.

    Groetjes Jolanda (van Cody)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb op het ogenblik nog geen foto's, maar als ik foto's heb, zal ik ze op het blog plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Karin, hoe gaat het met je? Ik googlede op De Eentietige Bandiet en vond mezelf terug in jouw blog. Inmiddels is het boek te reserveren via www.banditpublishers.nl. Ik hoor graag hoe het jou sinds vorig jaar vergaan is. Hartelijke groet,
    Josje

    BeantwoordenVerwijderen