dinsdag 13 september 2011

Erfelijkheidsonderzoek

Vandaag moest ik om 9.00 uur in het ziekenhuis zijn voor de vierde bestraling.
Om half 9 de fiets gepakt en rustig naar het ziekenhuis gefietst.
Rob liep een rondje met Widok door het park en zou om 10.00 uur in het ziekenhuis zijn voor het erfelijkheidsonderzoek.
De bestraling ging weer lekker vlot, dus had ik nog wat tijd over, voor dat ik mij moest melden bij balie 39.
Even naar de Action gefietst, maar helaas hadden ze niet wat ik zocht.

In het ziekenhuis even een kopje thee uit de automaat gehaald en op Rob gewacht.
In de wachtkamer moesten we nog even wachten, de arts van het VU Medisch Centrum in Amsterdam liep iets uit.
Het erfelijkheidsonderzoek wordt namelijk uitgevoerd door een klinisch geneticus van het VU.
Wel is het heel mooi geregeld van uit het MCA dat dit gewoon in Alkmaar kan.
Thuis moest ik al een hele vragenlijst invullen, dit was best lastig.
Aangezien mijn moeder behoorlijk vergeetachtig wordt en zelf geen broers of zusters heeft en mijn vader en zijn zussen al overleden zijn.
Gelukkig had mijn nicht Mirjam nog een stamboom, waar ik de gegevens van mijn vaderskant uit kon halen.
En dat is ook de kant waar heel veel borstkanker zit.

De arts legde alles heel duidelijk uit en vond dat er wel een mogelijk aanwijzing was voor erfelijke borstkanker.
Er wordt nu in mijn DNA gezocht of ik drager ben van het BRCA 1-gen of het BRCA 2-gen.
Het eerste gen is bijna niet mogelijk want die is niet hormoongevoelig, maar het tweede gen wel.
Mocht dit zo zijn dat ik drager ben, dan worden Lonneke en Susanne vanaf hun 25ste gecontroleerd.
Als ik geen drager ben, is het risico wel hoger en worden ze vanaf hun 40ste gecontroleerd.
Nadat we bij deze arts klaar waren, ging Rob door naar zijn werk en liet ik meteen bloed afnemen voor het DNA onderzoek.
De uitslag horen we over 4 maanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten