woensdag 21 september 2011

Lymfe drainage

Vandaag had ik weer een rustdag wat het bestralen betreft, lekker even niet naar het ziekenhuis.
Wel had ik een afspraak bij Claudette, de fysiotherapeut waar ik bij sport.
Zij had tijdens het sporten gezegd, als ik vocht vasthield dan ik dan maar een afspraak moest maken voor lymfe drainage.
En ik begin inderdaad wat vocht vast te houden in mijn arm en onder mijn oksel.
Dus dinsdag tijdens de controle bij dokter Uppelschoten , maar even gevraagd of hij het ook een goed plan vond.
Hij vond het prima, als er geen tape gebruikt werd.
's Morgens eerst even bij mijn moeder een kopje thee gedronken en toen doorgereden naar Claudette.
Zij heeft eerst op alle 2 de armen streepjes gezet om de 4 cm.
En daarna bij ieder streepje de omtrek gemeten, zo weet ze of ik meer of minder vocht ga vasthouden.
Daarna mocht ik heerlijk gaan liggen en begon Claudette met de lymfe drainage massage, dit voelt erg lekker en is heel ontspannend.


Manuele lymfedrainage is een zeer rustige en zachte massagetechniek. De masseuse past speciale zachte aanrakingstechnieken toe om de lymfeklieren te stimuleren en vocht en afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. De massage heeft een 'drukfase' en een 'drukloze fase’. De drukfase zorgt voor voldoende opening van de kleinste lymfevaten vlak onder de huid die met een soort verschuifbare klepjes zijn afgesloten. Hierdoor kan de lymfe in het lymfevat komen. De drukloze fase geeft de lymfevaten weer de gelegenheid zich te sluiten, waarna de lymfe verder afgevoerd kan worden.

Na de massage deed Claudette nog een ademhalingsoefening, deze moet ik ook 2 keer per dag thuis toen om het lymfe vocht af te voeren.
En we oefende nog even hoe ik zelf massage kan geven aan de lymfe.
Thuis meteen even geoefend, maar ik weet niet of ik het helemaal goed doe.
Volgende week maar even vragen.
Als ik morgen de nieuwe bestralings tijden weet dan kan ik een afspraak maken voor volgende week, dan ga ik 2 keer te masseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten